Filmklassieker: Some Like it Hot

Vandaag was echt zo’n typisch luie, regenachtige zaterdagmiddag. Ideaal dus om jezelf een lekkere kop thee in te schenken en de oude zwart-wit films van onder het stof te halen!

Ik koos voor “Some Like it Hot” uit 1959 met Marilyn Monroe.

somel

Het verhaal

Wanneer de muzikanten Joe (Tony Curtis) en Jerry (Jack Lemmon) per ongeluk getuige zijn van een schietpartij onder criminelen, nemen zij vermomd als Josephine en Daphne, de nieuwste leden van een meisjes jazzband, snel de trein naar Florida. Hun vermomming is perfect… totdat een zangeres met liefdesverdriet (Marilyn Monroe) voor “Josephine” valt, een overjarige playboy (Joe E. Brown) voor “Daphne” valt, en een maffiabaas (George Raft) weigert te vallen voor hun bedotterij!

“Some Like it Hot” werd genomineerd met 7 Oscars en wordt gezien als één van de beste filmkomedies aller tijden.

somelikit

Wat ik ervan vond

Hoewel de korte inhoud van de film mij onmiddellijk aansprak, waren mijn verwachtingen niet zo waanzinnig hoog gespannen. Uiteindelijk gaat het ook om een oude film in zwart-wit beelden die van heel wat mindere kwaliteit zijn dan de HD films die we nu gewend zijn. Ik dacht dat het een vrij saaie film worden zou… Ik was echter helemaal mis! “Some Like it Hot” is een van de meest geweldige films die ik ooit gezien heb. Er zit spanning, humor en romantiek in. Alles is bovendien mooi uitgewerkt en de verhaallijnen van de film vallen mooi in elkaar.

Natuurlijk is het beeld minder scherp dan je gewend bent en kan het zijn dat je kleur mist, maar zelf was ik hier verbazend snel helemaal aan gewend. Als een film meer dan 50 jaar na datum nog steeds zo weet te entertainen, snap ik waarom deze film als een van de beste filmkomedies aller tijden wordt beschouwd!

some-like-it-hot-14320-hd-wallpapers

Kijken want

Marilyn Monroe speelt haar rol geweldig. Het is ontzettend tof om een icoon aan het werk te zien. Eigenlijk kan ik nog steeds niet geloven dat dit de eerste film was met haar dat ik zag!

♥ De film is een typische zaterdagfilm: lekker ontspannend en grappig, met een vleugje romantiek.

♥ De film ademt gewoon zo’n leuke sfeer uit met die beelden in het Chicago en Florida van eind de jaren ’50.

somelikeithot

Score

8.5/10

2 gedachtes over “Filmklassieker: Some Like it Hot

Geef een reactie

