5 films met Ryan Gosling

notebook

Een acteur die ik altijd graag zie spelen in een film is Ryan Gosling. De eerste film ooit die ik zag met hem in de hoofdrol was The Notebook. Ondertussen zag ik al een vijftal geweldige en minder geweldige films waarin hij meespeelde en die zet ik voor jullie vandaag even op een rijtje.

De films staan geordend op jaartal.

1. The Notebook (2004)

notebook2

Romantiek / Drama

Verhaal: Allie Hamilton komt begin de jaren ’40 naar het plaatsje Seabrook in North Carolina om er vakantie te vieren met haar familie. Daar ontmoet ze de knappe Noah Calhoun die vanaf het eerste moment verliefd op haar is. Ondanks hun zeer verschillende achtergronden beleven de twee een zomer vol hartstocht en passie. Maar als Allie verhuist en Noah zich aanmeldt bij het leger lijkt de liefde voorgoed voorbij.

Mijn mening: Ik denk dat iedereen ondertussen al vertrouwd is met het prachtige liefdesverhaal van Allie en Noah. Inmiddels heb ik de film als zo’n viertal keer gezien en hij blijft mij steeds ontroeren. —9/10

2. The Ides of March (2011)

idesofmarch

Drama / Thriller

Verhaal: Stephen (Ryan Gosling) is een idealistische en ambitieuze persvoorlichter die meewerkt aan de campagne van de democratische presidentskandidaat gouverneur Morris (George Clooney). Hij valt er al snel ten prooi aan politieke spelletjes en verraderlijke manipulatie.

Mening: Deze film zat echt wel goed in elkaar maar draait rond een vrij serieus thema, namelijk politiek. Je moet een beetje houden van politieke intriges om ten volle van deze film te kunnen genieten en hoewel ik de film zeker niet slecht vond, zou ik hem toch niet heel gauw op een luie zaterdag opnieuw bekijken. —7/10

3. The Place beyond the Pines (2012)

placebeyondthepines

Misdaad / Drama

Verhaal: Luke (Ryan Gosling) is een professionele motorrijder die erachter komt dat hij een zoon heeft bij zijn ex-vriendin Romina (Eva Mendes), met wie hij al een jaar geen relatie meer heeft. Luke besluit per motor banken te gaan beroven, om zijn zoon financiële ondersteuning te kunnen bieden. Hij raakt echter verzeild in een gewelddadige confrontatie met een jonge politieagent (Bradley Cooper). De gevolgen hiervan strekken tot aan de volwassen levens van hun zonen.

Mening: Ik vond deze film echt geweldig. Het plot zit goed in elkaar en weet je het hele verhaal te boeien. Het is fascinerend om te zien hoe mensen elkaars leven beïnvloeden. De film wist mij echt te ontroeren. –8.5/10

4. Gangster Squad (2013)

gangstersquad

Misdaad / Drama

Verhaal: Los Angeles, 1949. De meedogenloze maffiakoning Mickey Cohen (Sean Penn) voert het bewind in de stad en verrijkt zich door de inkomsten uit drugs, wapens, prostitutie en – als het even kan – elke weddenschap die afgesloten wordt ten westen van Chicago. En hij doet dit alles dankzij de bescherming van niet alleen z’n eigen crew, maar ook van de politie en de politici die hij onder de duim houdt. Hij schrikt zelfs de moedigste en hardste politieagenten af, behalve een kleine geheime afdeling van de LAPD die, onder leiding van Sgt. John O’Mara (Josh Brolin) en Jerry Wooters (Ryan Gosling), hun krachten bundelen om Cohen neer te brengen.

Mening: Wie van misdaadfilms houdt, moét deze echt wel zien! Persoonlijk vond ik het een van de beste misdaadfilms die ik al zag. Zeker een aanrader! –9/10

5. Only God Forgives (2013)

only god forgives

Misdaad / Drama

Verhaal: Julian (Ryan Gosling) runt samen met zijn broer Billy een boksclub in Bangkok. De club dient als dekmantel voor drugoperaties. Wanneer Billy vermoord wordt, vervoegt hun moeder Jenna, zelf aan het hoofd van een machtige criminele organisatie en belust op wraak, hem in Bangkok. Julian gaat op zoek naar de moordenaar en komt via een bloederig en verraderlijk parcours uiteindelijk oog in oog te staan met een beruchte Thaise agent, die ook wel “Engel van Wraak” wordt genoemd. ! Opgelet: Deze film bevat schokkende beelden !

Mening: Wow, wat is dit een aparte film. Ik wist eigenlijk niet zo heel goed wat ik ervan moest vinden. Langs de ene kant leek het allemaal heel absurd, maar tegelijk ook vrij briljant. De film is niet geregisseerd zoals je gewend bent van Amerikaanse films. Er wordt bijvoorbeeld heel weinig in gesproken en men wil emoties en gedachten eerder overbrengen via beelden die op een speciale manier door de film vloeien. Het heeft iets heel artistiek en experimenteel waardoor je eerder het gevoel krijgt naar een soort kunstwerk te zitten kijken dan echt naar een film. Een aantal keer moest ik mij ook wegdraaien van het scherm omdat bepaalde beelden inderdaad wel schokkend waren (wat zelfs ook mijn vriend vond en samen hebben we best al heel wat horrorfilms bekeken – waar ik mij ook wel vaak wegdraai van het scherm maar bij dat soort films verwacht je natuurlijk zulke scènes). De studente Film- en Televisiestudies in mij vond het allemaal best wel fascinerend maar ik zou de film niet direct aan anderen aanraden of nogmaals bekijken. De film blijft wel hangen, dat is zeker. –5/10

Zagen jullie al een film met Ryan Gosling? Wat vonden jullie ervan? :)

4 gedachtes over “5 films met Ryan Gosling

  1. Wat een leuk overzichtje! Ik heb zelf alleen een stukje van the Notebook gezien, maar ik moest zeggen dat het niet mijn soort film is! Misschien dat de andere mij meer aanspreken :)

  2. Leuk artikel!
    Ben wel fan van Ryan gosling! and hij is ook een goed acteur. Ik vind hem ook erg goed in “Blue valentine ” totaal geen standaard “leuke film” maar ontzettend goed en echt.

    Gangster quad is uit jou rijtje mijn favoriet. Vind de stijl fantastisch ( hou wel een beetje van die sfeer)

    xx

    Curvybird.blogspot.nl

    • Het wordt precies tijd dat ik wat meer film begin te kijken. Ik heb nog geen een van deze films gezien. (Eigenlijk besteed ik meer tijd op YouTube of al lezend om ook nog tv te kijken.)

Geef een reactie

