“Vier plus één” van Jojo Moyes

vierpluseen Titel: Vier plus één
 Auteur: Jojo Moyes
 Aantal pagina's: 400
 Uitgeverij: De Fontein
 Genre: chicklit/roman
 ♥♥♥♥½

Verhaal: Jess is een alleenstaande moeder van twee kinderen. Haar dochtertje Tanzie is briljant in wiskunde, haar stiefzoon Nicky wordt genadeloos gepest. Hoezeer Jess ook probeert de eindjes aan elkaar te knopen, het lukt elke keer net niet. Als Tanzie mee mag doen aan een wiskundewedstrijd in Schotland met een flinke prijzenpot, grijpt Jess de mogelijkheid om haar daarmee naar een betere school te sturen met beide handen aan. Maar als hun auto het begeeft, lijkt ook die kans verkeken. Tot Ed langsrijdt, en stopt, en hun een lift aanbiedt. 

Mijn mening

Ik heb ontzettend genoten van dit boek en van de schrijfstijl van Jojo Moyes! Het is een boek dat lekker vlot leest en waar je ook meteen helemaal in zit. Het feit dat het boek afwisselend vanuit het standpunt van de verschillende personages verteld wordt, biedt bovendien een meerwaarde. Hierdoor kan je je in ieder personage  beter inleven en merk je ook beter de banden die tussen de verschillende personages ontstaan. Een dikke pluim voor de uitwerking van de personages en van het verhaal.  Door de tocht met de auto krijg je een soort roadtripgevoel en het was aangenaam om de personages te zien evolueren en groeien. Ik had wat moeite met het kleven van een genre op dit boek, ik vind het zelf een beetje tussen een chicklit en een roman inzitten. Een klein puntje van kritiek vind ik de cover. Hoewel ik die heel aantrekkelijk vind, vraag ik mij toch af waarom Nicky er niet opstaat aangezien hij toch evenveel van het gezin uitmaakt als Jess en Tanzie. En het verhaal daar eigenlijk toch ook wel om draait, om familie.

Mijn beoordeling

4,5/5


Graag bedank ik uitgeverij De Fontein voor het opsturen van dit recensie-exemplaar.

 

3 gedachtes over ““Vier plus één” van Jojo Moyes

  1. Ik ben erg benieuwd naar dit boek! Ik ben nu ‘The Girl you left behind’ (niet vertaald in het Nederlands) van dezelfde auteur aan het lezen en het is ook erg goed. Het komt ook overeen met wat je zegt over tussen chicklit en een roman inzitten. Sommige stukken gaan veel meer over romantiek, maar andere hebben dan weer meer te maken met andere zaken.

Geef een reactie

