“Codenaam Coco” van Carmen Reid

Print
 Titel: Codenaam Coco
 Auteur: Carmen Reid
 Aantal pagina's: 336
 Uitgeverij: Blossom Books
 Genre: Young Adult
 ♥♥♥♥♥

Verhaal: Hoe ver zou jij gaan voor vrijheid? Zou je liegen tegen je familie? De vriendschap met je beste vriendin verbreken? Zou je je leven riskeren?
Brussel,1940. Nicole is vijftien als de nazi’s het land binnenvallen. Vastbesloten om terug te vechten, sluit ze zich aan bij het Belgische Verzet. Onder haar nieuwe naam Coco begint voor Nicole een nieuw, gevaarlijk leven als spion. Ze leert dat je op je vijftiende niet te jong bent om een pistool bij je te dragen, een bom te plaatsen en het risico te lopen op gevangenschap, marteling en een gebroken hart. De vraag is niet óf ze gepakt wordt, maar wanneer. 

Mijn mening

Net als de cover sprak het verhaal van het boek mij onmiddellijk aan. Het is een boek dat echt ontzettend vlot leest, zelf had ik het op 2 dagen uit. Dit komt waarschijnlijk doordat het een gigantische pageturner is. Al van bij de start wil je weten wat er met Nicole en haar vrienden en familie gaat gebeuren. Het is een verhaal vol moed, verdriet maar vooral hoop. En dat je nooit, nooit, nooit, nooit moet opgeven en dat je nooit te jong of klein bent om iets te betekenen. Ik ben het boek beginnen lezen tijdens het pendelen met de trein maar ben daar uiteindelijk vrij snel met gestopt omdat ik wist dat ik ging moeten huilen. Soms moest ik echt verder lezen tussen de tranen door. Ik vind het een heel aangrijpend en inspirerend verhaal. Je wordt herinnerd aan de gruwel die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog afspeelde waardoor je opnieuw even stilstaat bij de echte slachtoffers die toen gevallen zijn. Codenaam Coco is een verhaal over een klein meisje in een klein land, met een gigantische portie moed.

Mijn beoordeling

5/5


Graag bedank ik Blossom Books voor het opsturen van dit recensie-exemplaar.

 

2 gedachtes over ““Codenaam Coco” van Carmen Reid

  1. Pingback: De 5 beste boeken die ik in 2014 las | Daisies on bookshelves

Geef een reactie

