“Als ik blijf” van Gayle Forman

als ik blijfTitel: Als ik blijf
Auteur: Gayle Forman
Aantal pagina's: 224
Uitgeverij: Moon
Genre: young adult
♥♥♥♥

Verhaal: Het leven van de 17-jarige Mia draait om muziek: ze wil graag naar het conservatorium en haar vriend Adam speelt in een populaire rockband. De toekomst ziet er rooskleurig uit. Maar wanneer Mia met haar ouders en broertje een dagje uitgaat, gebeurt er iets waardoor haar leven in één klap verandert… 

Mijn mening

Over “Als ik blijf” had ik al zoveel goede dingen gelezen dat wanneer ik het boek in de winkel zag liggen ik het wel moest meenemen. Het eerste dat mij opviel, is dat het met zijn 224 pagina’s een vrij dun boekje is. Gayle Forman schrijft bovendien ook nog eens heel vlot waardoor je het boek makkelijk op een dag of op twee dagen tijd kunt uitlezen. Het is een vlot boek maar wel heel aangrijpend. Zelf heb ik tijdens het lezen meerdere keren traantjes gelaten. Hoewel in het algemeen misschien meer de liefde tussen Mia en Adam wordt gepromoot, werd ik ook ontroerd door de relatie tussen Mia en haar ouders en broertje. Doordat Mia doorheen het verhaal vertelt over haar familie en Adam word je ook dichter betrokken bij de keuze die ze zal moeten maken. Ik had niet de indruk dat Mia’s levensverhaal of haar liefde voor Adam extreem opvallend en speciaal was, maar juist een beetje alledaags. Dit hoeft natuurlijk niet negatief te zijn, het maakt het juist herkenbaarder. Ik ben alvast heel benieuwd naar het vervolg en naar de film!

Mijn beoordeling

4/5


Zelf een exemplaar van “Als ik blijf” winnen? Je kan nog tot en met 12 oktober meedoen met de winactie op mijn blog! :)

6 gedachtes over ““Als ik blijf” van Gayle Forman

  1. Wat ik ook zo mooi vind aan dit boek is hoe Gayle Forman met Mia’s hobby omgaat, door de focus ook op het spelen van de cello vond ik het boek opvallen.

  2. Ik vond het goed dat er in dit boek ook aandacht was voor de relaties binnen de familie, in plaats van alleen met vrienden of liefjes. Zoals je zegt is het inderdaad een ‘gewone’ relatie, maar dat maakt het voor mij juist zo goed. Dat het eens niet zo extreem, maar juist herkenbaar is.
    Leuke recensie!

Geef een reactie

