Tips tegen een leesdipje

Leesdipjes. Af en toe overvallen ze me ook. Meestal treden ze op als ik een boek aan het lezen ben dat maar niet wil vlotten. Het verhaal spreekt me niet genoeg aan, de schrijfstijl valt vreselijk tegen,… Als ik dat boek dan eindelijk uit heb, of het werkelijk zodanig slecht vond dat ik het gewoonweg weggelegd heb, val ik soms even in een leesdipje. Dan heb ik er even helemaal niet zo’n zin meer in. Gelukkig bestaan er enkele tips en tricks om hiermee om te gaan.

Beauty-the-Beast-beauty-and-the-beast-1706170-960-540 

Stap 1: kies het juiste boek

♦ Kies voor een boek met een achterflap die je onmiddellijk aanspreekt. Niets bevordert leesuitstelgedrag meer dan in een boek te moeten beginnen waarvan de korte inhoud je niet helemaal overtuigd heeft.

♦ Geen idee waar te beginnen met kiezen in het gigantische boekenaanbod? Raadpleeg enkele boekenblogs. Altijd leuk om inspiratie voor je volgende boek op te doen. Plus, als meerdere personen echt heel enthousiast over een boek gereviewd hebben, verkleint dit ook de kans dat je met een doodsaai boek opgescheept zal zitten. Ze zijn vast wel enthousiast voor een reden. Enthousiasme werkt bovendien vaak ook aanstekelijk ;)

♦ Zie het niet meteen te groot. Die kolos van 650 pagina’s die je nog in je kast hebt liggen, kan nog wel even wachten tot je weer helemaal van je leesdipje hersteld bent. Beter is het om eerst een boek van bijvoorbeeld 300 pagina’s of minder te nemen.

♦ Weet wat je leuk vindt. Las je bijvoorbeeld voordien altijd graag fantasy of chicklits? Zoek dan ook nu iets in datzelfde genre.

Stap 2: bevorder het lezen

♦ First things first! Kies een leuke bladwijzer. Het oog wil ook wat en dit maakt het bovendien leuker om hem steeds vast te nemen en een eindje verder in het boek te steken :D

♦ Neem niet meteen teveel hooi op je vork. Zie je op om meteen 300 pagina’s te lezen? Werk in stukjes. Stel jezelf bijvoorbeeld 1 hoofdstuk of 20 pagina’s als doel om in één keer te lezen. (Deze techniek heb ik ook jarenlang tijdens mijn schoolcarrière toegepast :D)

♦ Lezen kan je bevorderen door er een leuke beloning aan te koppelen. Klaar met dat hoofdstuk? Geweldig! Hier met die reep chocolade!

Stap 3: versla die leesdip en geniet

♦ Eenmaal je goed in het verhaal van het boek zit, herinner je je vanzelf wel weer hoe geweldig het kan zijn. Want geef toe, lezen is pretty amazing!

Belle-4

Hoe gaan jullie om met een leesdipje?

6 gedachtes over “Tips tegen een leesdipje

  1. Haha, ik zit net zelf in een leesdip. Meestal overkomt mij het na een periode waarin ik intens gelezen heb en ik het eventjes beu ben of juist een hele tijd niet heb kunnen lezen door omstandigheden. Ik was begonnen in Moby Dick van Melville, maar ik vind dat er te veel uitweidingen in zitten, dus het wilt maar niet vlotten. Onlangs heb ik nog een stapel leuke boeken in Amsterdam gekocht, dus misschien moet ik daar maar eens in beginnen.
    Erg leuk artikel trouwens!

Geef een reactie

