Interview met Eline Stiekema

Eline Stiekema schrijft naar eigen zeggen sinds ze haar eerste knalroze geurpen vast kon houden. In februari vorig jaar won ze de Chicklit Schrijfwedstrijd van uitgeverij Luitingh-Sijthoff, en sinds april dit jaar ligt het resultaat hiervan in de winkelrekken.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

In dit interview vertelt ze over schrijven, debuteren en haar boek Dubbelspel.

Een boek schrijven

bookwrite

♥ Waar haal je je inspiratie voor een verhaal vandaan?

Haha, waar haal ik het niet vandaan? Het is net alsof ik een soort kamertje in mijn hoofd heb waar alles wat ik zie, hoor en meemaak word opgeslagen, en wanneer ik het nodig heb komt er van alles naar buiten rollen. Gewoon leven is voor mij eigenlijk al genoeg! Het helpt wel dat ik veel lees, denk ik. Ik lees zowel veel boeken als tijdschriften. Ze helpen me om me te kunnen verplaatsen in andere mensen en om me andere leven voor te kunnen stellen.

♥ Wat is het leukste aan schrijfster zijn? En het minst leuke?

Het leukste is dat ik kan doen wat ik het liefste doe, en dat ik andere mensen daarmee ook een leuke tijd kan bezorgen! Het minst leuk zijn de dagen waarop ik geen inspiratie heb. Soms komt er gewoon niks uit en daar is dan ook even niks aan te doen. Dat kan heel frustrerend zijn.

♥ Hoe ga jij om met de gevreesde writer’s block? 

Ik heb geleerd dat ik het schrijven het best gewoon even los kan laten als ik geen inspiratie heb. Naar het scherm blijven staren helpt niet. Ik kan dan het best gewoon even iets gaan doen: even naar de stad of sporten, en niet teveel nadenken. Vaak weet ik dan vanzelf weer hoe het verder moet.

Debuteren

publishing

Voor je master Literatuurwetenschap schreef je een scriptie over de invloed van recensies op het succes van debuterende schrijvers. Wat zijn je bevindingen hierover nu je het zelf hebt meegemaakt?

Mijn conclusie was dat de debuten waar veel over geschreven werd, positief of negatief, het sowieso beter deden dan de debuten waar niet of nauwelijks aandacht aan besteed werd. Beter negatieve publiciteit dan geen publiciteit. Gelukkig is ‘Dubbelspel’ heel positief ontvangen! Veel boekenblogs hebben er aandacht aan besteed en daar ben ik heel blij om. Maar ik weet natuurlijk niet hoe het gegaan zou zijn als de eerste reacties negatief waren geweest of als er helemaal niet over geschreven was. Om te controleren of de conclusie van mijn scriptie klopt moet ik eigenlijk nog een aantal boeken schrijven… al hoop ik natuurlijk dat ze allemaal goed ontvangen worden, haha!

♥ Ilja Leonard Pfeijffer vertelde ooit dat een eerste boek uitgeven voelt als ondraaglijke euforie die helaas wordt gevolgd door teleurstelling omdat elke debutant veel te hooggespannen verwachtingen heeft. Welke verwachtingen had jij toen ‘Dubbelspel’ werd uitgegeven, en werden deze ingelost?

Ik was anderhalf jaar lang zó met het boek bezig geweest, dat ik even vergat dat de rest van de wereld er niet zo om zat te springen als ikzelf. Voor mij was het iets enorms toen mijn boek verscheen, voor mij was het groot nieuws. Maar toen het boek uit was, besefte ik dat ik gewoon een van de velen was. Je hebt als schrijver niet zomaar een lezerspubliek, mensen moeten je leren kennen en dat kost tijd.

♥ Heel wat mensen dromen van een carrière als gepubliceerd auteur. Hoe moeilijk is het momenteel om als een schrijver met manuscript een uitgeverij te overtuigen?

Heel moeilijk. Ongevraagd een manuscript naar een uitgeverij sturen levert in verreweg de meeste gevallen een teleurstelling op. Uitgeverijen krijgen wekelijks een stapel manuscripten binnen, dus het is lastig om op te vallen. Ik heb zelf geluk gehad: ik heb meegedaan met de Chicklit Schrijfwedstrijd van uitgeverij Luitingh-Sijthoff, waarvan de hoofdprijs publicatie van je manuscript was. Zo is ‘Dubbelspel’ er gekomen.

♥ Welke tips zou je geven aan mensen die een verhaal geschreven hebben dat ze graag gepubliceerd zouden zien?

Voor mensen die hun manuscript naar een uitgeverij willen opsturen, heb ik op mijn blog een lijstje met tips geschreven: http://elinestiekema.nl/2014/04/07/beat-slushpile-6-tips/. Verder begint alles tegenwoordig op internet. Dus begin een blog of publiceer stukken tekst op fora. De website Schrijven Online heeft bijvoorbeeld een heel actief forum waar ook veel proefgelezen wordt. Ook vind je op deze site een overzicht van lopende schrijfwedstrijden. Van het meedoen aan dit soort wedstrijden word je als schrijver flexibel en je leert goed omgaan met deadlines. En het vergroot natuurlijk je naamsbekendheid!

Dubbelspel

dubbelspel

Sommige auteurs zoals J.K. Rowling kiezen jaren later voor een ander genre. Zie je jezelf binnen enkele jaren in een ander genre dan chicklit schrijven?

Ik vind chicklit op dit moment heerlijk om te schrijven, maar ik sluit niets uit! Ik wil nog jaren blijven schrijven en ik vind het leuk om te blijven leren. Best kans dat ik veel te nieuwsgierig ben om het bij één genre te houden.

Hoe lang nam het volledige schrijfproces van ‘Dubbelspel’, van idee tot officiële versie, in beslag?

Het eerste idee ontstond in september 2012. De eerste versie stuurde ik in op 31 december 2012. In mei 2013 begon ik met herschrijven, en uiteindelijk lag het boek in mei 2014 in de winkel. Ik ben er dus dik anderhalf jaar mee bezig geweest!

Wat is het mooiste compliment dat iemand je al over ‘Dubbelspel’ heeft gegeven?

Ik geniet het meest als ik hoor dat iemand tijdens het lezen de tijd of de wereld om zich heen is vergeten. Een vriendin liet me weten dat mijn boek slecht voor haar nachtrust was, en dat vind ik heerlijk om te horen. En ik las laatst een review van iemand die haar halte had gemist tijdens het lezen. Nou, dan kan mijn dag niet meer stuk! Gemeen eigenlijk, hè?

Wat mogen we verwachten van je volgende boek?

Net als ‘Dubbelspel’ draait mijn volgende boek om een soort persoonsverwisseling, maar dan totaal anders. Twee vriendinnen ruilen met elkaar van leven voor een tijdschriftreportage. Dat levert natuurlijk allerlei rare situaties op. Ik vind het enorm leuk om te schrijven, en hoop dat mensen het minstens zo leuk zullen vinden om te lezen!

Ik kijk er alvast heel erg naar uit! Hartelijk bedankt voor dit interview! 


Meer weten over Eline? Neem zeker ook eens een kijkje op haar blog of twitter!  :)

3 gedachtes over “Interview met Eline Stiekema

  1. Heel leuk om de schrijfster achter een boek beter te leren kennen. De cover van ‘Dubbelspel’ heb ik al regelmatig zien passeren, maar het gezicht erachter nog niet. Het boek staat wel op mijn TBR-list. Nu ja, die fictieve lijst want ik heb me nog steeds niet aan het uitschrijven hiervan gewaagd.

Geef een reactie

