“Dansen met herinneringen” van Martin Gijzemijter

dansen mgTitel: Dansen met herinneringen
Auteur: Martin Gijzemijter
Aantal pagina's: 232
Uitgeverij: FC Klap
Genre: roman
♥♥♥♥

Verhaal: Wie zegt dat de dood het einde is? John zou er alles voor geven om de liefde van zijn leven nog één keer te kunnen zien. Opeens wordt zijn wens op onverklaarbare wijze werkelijkheid: Mary, de vrouw van wie hij jaren geleden voor eeuwig afscheid had moeten nemen, is terug in zijn leven. Maar hoe? En vooral: waarom? Al snel komt John tot een pijnlijke ontdekking: Mary zit in de problemen. In een race tegen de klok moet hij antwoord zien te vinden op de vragen die alles met elkaar verbinden. Kan hij Mary helpen? Is het allemaal echt? En wie is toch die geheimzinnige Tucker, die alles in werking heeft gezet? Op zoek naar zichzelf en de waarheid raakt John verwikkeld in een bijzonder avontuur, waarin liefde en opoffering voor hem een nieuwe betekenis krijgen. Mét zijn Mary. Voorgoed. Of toch niet?

Martin Gijzemijter begon jaren geleden aan “Dansen met herinneringen” met de gedachte om een verhaal te schrijven om zijn vader te helpen met het verlies van zijn moeder. 

Mijn mening

Wat mij direct opviel aan dit boek, en mij tegelijk ook enorm benieuwd en enthousiast maakte, was het feit dat de hoofdstukken allemaal vergezeld gaan van een datum. Hoewel het verhaal niet in de ik-persoon is geschreven, gaf mij dit onbewust toch een beetje een soort van “dagboek-gevoel”. Het gevoel dat je plots begint te lezen in het alledaagse leven van iemand, waardoor het verhaal direct heel persoonlijk wordt en de lezer er onmiddellijk in wordt ondergedompeld. Zelf heb ik erg genoten van dit boek. Het is heel vlot geschreven en de afwisselingen tussen heden en verleden zorgden ervoor dat het nooit langdradig werd. Ook van de vele prachtige omschrijvingen in het boek ben ik fan.

“Foto’s, geuren, herinneringen,… Die dingen betekenen niets. Helemaal niets. Ze herinneren je alleen maar aan wat je niet meer hebt. Ze zijn niets anders dan een onzichtbaar mes dat je steekt op het moment dat je net denkt dat je wonden zijn geheeld.” p. 54

“Dansen met herinneringen” gaf mij het gevoel dat ook alledaagse liefdes in al hun kleinheid groots kunnen zijn, en wist mij zeker te ontroeren. Een verhaal over verlies en ware liefde. Met een filosofisch kantje.

Mijn beoordeling

4/5

Ik bedank Martin Gijzemijter voor het opsturen van dit boek.  

3 gedachtes over ““Dansen met herinneringen” van Martin Gijzemijter

  1. Pingback: Monday Talk #5 | Daisies on bookshelves

Geef een reactie

