Monday Talk #3

Een nieuwe week, een nieuwe Monday Talk :) En dit keer over mijn eeuwige twijfel om mij nu wel of niet een e-reader aan te schaffen…

To e-read, or not to e-read

Books-Love

Ik was altijd een hevige voorstander van het papieren boek. Ik hou van die vorm, de geur van papier, de prachtige kaft en hoe het boek nadien staat te pronken tussen de andere papieren exemplaren in mijn boekenkast. Een digitale versie van een boek leek mij eigenlijk een hele tijd maar niets. 

Tot ik dan merkte dat steeds meer boeken ook als e-book verkocht werden en ik zo langzaamaan de voordelen van zo’n e-reader begon in te zien.

  • Een e-book is uiteindelijk toch een stukje goedkoper dan zijn papieren variant. Misschien niet zo heel indrukwekkend veel goedkoper, maar als echte boekenliefhebber loopt dat aantal gekochte boekexemplaren natuurlijk nogal gauw op :)
  • Terwijl je anders toch nogal wat gewicht moet meesleuren in je handtas als je je boek wilt meenemen, weegt zo’n e-reader eigenlijk bijna niks.
  • Wat er dan weer voor zorgt dat je ook veel meer boeken kan meenemen. Terwijl je anders maar één of twee boeken zou meezeulen, kan je er nu een mooi aantal gewoon via die kleine e-reader meenemen.
  • Ideaal dus voor op de trein of op reis.
  • Een e-reader staat ook garant voor privacy, niemand die weet wat je aan het lezen bent.
  • En stiekem moet ik ook toegeven dat ik sommige hoesjes voor de e-reader er gewoon echt ontzettend leuk vind uitzien :)

Na wat googlen kwam ik uit bij deze exemplaren:

Sony e-reader PRS-T3S black – €119 bij Vanden Borre

 SONPRST2HBC-500x5001

Kobo e-reader Glo white – €119 bij MediaMarkt

kobo-glo-6-wlan-silver-white-e-reader

Kobo Aura HD brown – €169 bij MediaMarkt

kobo_aura_hd_brown

Icarus M701BK Omnia G2 – €49,95 bij MediaMarkt

9200000025444153

Naast beslissen of ik nu al dan niet een e-reader zou aanschaffen, moet ik ook nog de knoop doorhakken welke e-reader dat dan precies worden zou…

Persoonlijk las ik al een aantal leuke recensies over de Kobo Glo wat mij dan eerder naar die e-reader doet neigen. Hoewel die dan wel wat duurder is dan bijvoorbeeld de Icarus. Voorts twijfel ik vooral of ik mijn e-reader vaak zou gebruiken of dat ik dan stiekem toch weer naar de papieren versie van een boek zou grijpen…

Hebben jullie een e-reader? Zo ja, welke kunnen jullie aanraden? :)

14 gedachtes over “Monday Talk #3

  1. Ik wil geen e-reader denk ik. Ik vind een papieren boek vind ik toch leuker en fijner lezen. En he, wen papieren boek is misschien wat duurder maar het staat wel leuk in je boekenkast. Misschien begin ik aan een e-reader als er geen plek meer is voor boeken op mijn kamer, maar dat duurt nog wel even.

  2. Ik heb 2 jaar geleden een Kobo Touch aangeschaft (ahum twee stuks, ik heb er eentje kado gedaan aan mijn beste vriendin, voor haar ook handig op vakantie enzo) en ik heb er tot op de dag van vandaag geen spijt van. Ik vind het handig op vakantie en ook tijdens het bloggen omdat ik meestal een digitaal lees exemplaar opvraag bij een uitgever. Daarnaast vind ik het gewoon handig, je neemt het makkelijker mee etc.

    Als ik zou moeten schatten lees ik nu 60 % op mijn e-reader, rest dus gewone boeken (ook van de bibliotheek).

    Als ik nu een nieuwe zou mogen kopen zou ik de Kobo Glo kiezen, handig met licht! Succes met kiezen!!

  3. Misschien kan je er een keertje eentje lenen? Ik vond het zelf ook niet nodig, maar mijn man had er eentje over… en ik ben nu heel blij met dat ding, vooral voor dikke boeken is het ideaal! Op die manier kan je die dikke pillen met z’n allen tegelijk meenemen op reis. Bovendien kan je er een woordenboek op zetten, zodat je een woord kunt aanraken en dan de betekenis krijgt (dit gebruik ik bij Engelse boeken). Het enige is dat je wel een beetje moet opletten wanneer de batterij bijna leeg is, maar die gaat best wel lang mee, dus echt in nood kom je waarschijnlijk niet. Wellicht kan je even opzoeken of hij een melding geeft (als je nog moet kiezen).

  4. Het lijkt me best handig voor op vakantie enzo, maar verder wil ik gewoon een fysiek boek. Ik vind het dus een beetje zonde voor mijzelf om het aan te schaffen, maar misschien ooit, als mijn huis uitpuilt van de boeken. :)

  5. Ik heb een ereader. Ik heb de Sony PRS-T1 (ja, die is al een aantal jaartjes oud) en ik moet zeggen dat ik er heel tevreden mee ben.

    Een fysiek boek is nog altijd wel het leukst, maar een ereader is super handig voor in de trein, bus of op vakantie. Ik heb mijn ereader ook uit noodzaak gekocht, want ik kocht me suf aan boeken en ik kwam erachter dat ik de meesten ook goedkoper kon downloaden (of soms helemaal gratis)

  6. Als ik een e-book lees, dan doe ik dat via mijn tablet. Werkt prima! Gewoon Kindle of Aldiko downloaden en gaan met die banaan. Mocht je al een tablet hebben zeker een aanrader, scheelt je weer een aankoop!

  7. Ik heb sinds januari van dit jaar een Sony ereader en het bevalt me prima! Het enige minpuntje is dat er geen ingebouwd of bijgeleverde leeslampje bij is. Ik heb idd ook lang getwijfeld maar kreeg het voor mn verjaardag probleem opgelost :-) Alle voordelen die jij hebt opgenoemd kloppen, een leuke handigheid vind ik ook de mogelijkheid tot het maken van notities van het ebook wat je leest.Verder zit er ook een navigatie op zodat je moeiteloos een bepaalde pagina weer terug kunt lezen of via de gemarkeerde notities er kunt komen. De functie om een woord op te zoeken via wifi is perfect, er zit dus ook een wifi verbinding op. Verder heb je een directe aansluiting met Bol.com, na het aanschaffen van een e-boek wordt het op je boekenplank gezet.
    Ik schaf alleen de voordelige e-books aan, de nieuwste boeken leen ik van de bieb, dus ik lees e-books maar zeker ook nog de papieren exemplaren! Suc6!

  8. Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar het traditionele boek. Binnenkort ben ik echter jarig en een E-reader staat op mijn ‘wil ik graag krijgen’-lijstje. Ik ga sowieso fysieke boeken blijven aanschaffen, maar sommige (vooral Engelstalige) boeken geraak ik niet (zo makkelijk) aan én zijn in ebook versie veel voordeliger. Bovendien lees ik vrij veel reeksen én vermits die nogal omvangrijk zijn kan ik ze onmogelijk allemaal in de papieren variant blijven aanschaffen.

    Met zo’n e-reader ga ik ook nooit te weinig leesvoer bij hebben op vakantie of onderweg met het openbaar vervoer. Ik dacht dat ik met drie boeken voor 5 dagen vakantie wel zou toekomen maar heb dus gisteren naar de voetbal gekeken omdat ik al mijn boeken had uitgelezen. ;)

    Hoogstwaarschijnlijk ga ik voor de Kindle Paperwhite 2 met een mooie paarse cover. Dan kan ik inderdaad op de bus lezen zonder dat iedereen kan zien welk boek ik vast heb.

Geef een reactie

