Lermontov in Oost-Vlaamse velden

Klassieker in de kijker

Voor mijn tweede “klassieker in de kijker” heb ik gekozen voor “De held van onze tijd” van M.J. Lermontov.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA 

De held van onze tijd (1840) was de eerste psychologische Russische roman en vertelt het verhaal van de ironische “held” Petsjorin. De auteur, Lermontov, wordt in Rusland algemeen beschouwd als de tweede grote schrijver van zijn generatie. Hij moet hierbij enkel Aleksandr Poesjkin voor laten gaan. Lermontov overleed al op jonge leeftijd na een duel, en liet als nalatenschap een bundel prachtige gedichten en het meesterlijke “De held van onze tijd” na.

Ik kan nauwelijks geloven dat ik tot voor kort nog nooit van dit boek gehoord had. En dan was het nog heel toevallig eigenlijk dat ik er op botste. Ik was in de boekhandel eigenlijk op zoek naar een ander boek, toen ik het plots zag staan en voor een prikje op de kop kon tikken. Hoewel het boek (of eigenlijk beter: boekje) amper 193 pagina’s telt, kan ik niet zeggen dat het een verhaal is waar je doorvliegt. De woorden van Lermontov lijken zo nauwkeurig gekozen dat ik het als een zonde aanvoelde om ze niet met evenveel zorgvuldigheid te lezen. Toen ik de eerste pagina’s las, had ik eigenlijk bijna helemaal niet het gevoel dat ik werkelijk aan het lezen was, maar voelde het eerder aan alsof de schrijver met een kopje thee naast mij zat en mij gepassioneerd zijn belevenissen vertelde. Hoewel sommige elementen in het verhaal door het tijdsverschil met nu (anderhalve eeuw!) mij wat onbekend zijn, zoals sommige van de Oost-Europese volkeren en hun gebruiken bijvoorbeeld, belette dit mij totaal niet om mij toch helemaal betrokken te voelen.

Lermontov zette met dit boek een briljant literair meesterwerk neer. Wat een zonde dat het bij dit ene boek gebleven is, want wat een schrijverstalent!

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Locatie

Als ik een boek aan het lezen ben, sleur ik dat meestal altijd met mij mee in mijn handtas (lang leve big bags :D). En zo ook tijdens een zonnige wandeling met mijn vriendje en mijn hondje Luna in de Oost-Vlaamse velden van het kleine dorpje waar ik opgegroeid ben.

8 gedachtes over “Lermontov in Oost-Vlaamse velden

  1. Toen ik de titel van dit artikel zag, dacht ik al dat iets me bekend voorkwam. Maar toen ik ontdekte dat Lermontov een bekende Russische auteur is, schoot me terug te binnen dat die ook besproken wordt in mijn boek over Euorpese literatuur.
    Ik heb zelf eigenlijk nog geen Russen gelezen, maar misschien moet ik dat maar eens proberen, want het klinkt wel goed!

Geef een reactie

