“Sashenka” van Simon Montefiore

1001004006829428
 Titel: Sashenka
 Auteur: Simon Montefiore
 Aantal pagina's: 576
 Uitgever: Boekerij
 Genre: Roman
 ♥♥♥♥

Verhaal: Sint Petersburg, winter 1916. Rusland staat aan de vooravond van een revolutie. De mooie en koppige Sashenka Zeitlin is net zestien geworden. Terwijl haar moeder feest met Rasputin en diens ­losbandige vrienden, glipt Sashenka de koude nacht in om haar rol te spelen in een gevaarlijk spel van samenzwering en verleiding. Twintig jaar later is Sashenka getrouwd met een machtig man met wie ze twee kinderen heeft. Om haar heen verdwijnen mensen, maar haar familie is veilig. Maar dan begint ze een verboden liefdesaffaire, die verwoestende consequenties zal hebben.

Sashenka’s verhaal blijft een halve eeuw verborgen, tot een historicus in de privé­archieven van Stalin duikt en een hartverscheurend verhaal ontdekt van passie en verraad, wreedheid en onverwacht heldendom – en van een vrouw die gedwongen wordt een ondraaglijke keuze te maken. 

Mijn mening

Alles aan het boek “Sashenka” sprak mij direct enorm aan. De korte inhoud van het verhaal, de werkelijk prachtige kaft en de commentaren die de auteur, Simon Montefiore, al gekregen had. Ik heb dit boek al een heel poosje geleden gelezen en het is mij al die tijd bijgebleven omdat het mij zo aangegrepen heeft. Hoewel je na een aantal pagina’s misschien lichtjes verveeld geraakt (want persoonlijk vond ik vooral het midden van het boek niet bepaald een gigantische pageturner), kan ik enkel aanraden het boek volledig uit te lezen! Heel even op de tanden bijten, “Sashenka” vertelt een boeiend maar vooral aangrijpend verhaal waarbij het moeilijk is het droog te houden tijdens de laatste pagina’s!

Mijn beoordeling:

4/5

Geef een reactie

