Divergent

Divergent_film_poster

Genre: science-fiction, romantiek, actie

Regisseur: Neil Burger

Acteurs: Shailene Woodley, Theo James, Kate Winslet

Jaar: 2014


De post-apocalyptische wereld waarin de zestienjarige Beatrice Prior leeft, is opgedeeld in vijf facties. Elke factie staat voor een bepaalde waarde: Oprechtheid, Zelfverloochening, Onverschrokkenheid, Vriendschap en Eruditie. Ieder jaar moeten alle zestienjarigen kiezen in welke factie zij de rest van hun leven zullen doorbrengen. Beatrice krijgt te horen dat ze Afwijkend is en nooit in één groep zal passen. Al snel ontdekt ze dat haar nieuwe identiteit haar tot een doelwit maakt. Waarom is het zo gevaarlijk om Afwijkend te zijn?

zoe kravitz divergent ap rs_560x415-130719100622-rs_1024x759-130625090311-1024.Divergent8.mh.062513

Mijn mening: 

Ik denk dat ik eerst een beetje sceptisch stond tegenover deze film omdat ik vond dat het hele verhaal mij ontzettend aan The Hunger Games deed denken. Een wereld in de toekomst die een zware oorlog achter de rug heeft, die bovendien opgedeeld is in verschillende groepen, een vrouwelijke hoofdrolspeelster die hier tegenin gaat,… Jullie snappen wel waarom ik dit vond, toch? Naarmate de film vorderde heb ik mijn scepticisme echter aan de kant moeten schuiven omdat het naar mijn mening echt wel een geweldige film is. Boeiend, spannend, geweldig gefilmd, sterke acteerprestaties,… Ik heb mij werkelijk geen seconde verveeld! Ik herinner mij altijd nog met welk gevoel ik de bioscoopzaal verlaten heb na een film, en in dit geval was dat met het idee van “WOW! Ge-wel-di-ge film!” Ik kan hem dus enkel maar aanraden!

Omdat het verhaal toch nog altijd wat in dezelfde lijn ligt als The Hunger Games, raad ik mensen die deze boeken of films maar niks vonden aan om dan ook deze aan zich voorbij te laten gaan. Voorts moet ik ook toegeven dat ik de boeken van Victoria Roth, waarop deze film gebaseerd is, nog niet gelezen heb. Dit was wel altijd het geval bij andere films zoals Harry Potter, Twilight en The Hunger Games. Misschien wel heel spijtig langs de ene kant, want ik las al heel wat goede recensies over de boeken van Victoria Roth. Maar langs de andere kant moet ik toegeven dat het ook eens een verademing was om mij niet de hele tijd te moeten ergeren wanneer ze in de verfilming niet de lijn van het boek volgen bijvoorbeeld. Omdat ik niet wist wat er precies in het boek gebeurde, kon in dan ook gewoon genieten van de film! Ik kan niet wachten om het vervolg te zien! (Of misschien bezwijk ik wel gewoon voor mijn nieuwsgierigheid en ga ik alsnog snel de volgende boeken halen :D)

2 gedachtes over “Divergent

Geef een reactie

