“Koekoeksjong” van Robert Galbraith

9200000018193842
Titel: Koekoeksjong
Auteur: Robert Galbraith
Aantal pagina's: 519
Uitgeverij: Boekerij
Genre: thriller
♥♥♥♥½

VerhaalAls een legendarisch topmodel een dodelijke val maakt van een balkon in de chique Londense wijk Mayfair, gaat de politie uit van zelfmoord. Haar broer weigert dit echter te accepteren en schakelt privédetective Cormoran Strike in.

Strike neemt de klus dankbaar aan. Sinds hij zijn been verloor in Afghanistan is zijn leven een puinhoop. Hij heeft bijna geen opdrachten en de schuldeisers zitten achter hem aan. En daarbij is hij net weg bij zijn vriendin en woont hij in zijn kantoor. Dit is zijn kans om een nieuwe start te maken. Maar naarmate hij dieper infiltreert in de wereld van de rich and famous nemen de zaken een steeds duisterder wending – en loopt hij zelf steeds meer gevaar…

Mijn mening

Ik ben aan dit boek begonnen met enorm hoge verwachtingen aangezien Robert Galbraith eigenlijk het pseudoniem van J.K. Rowling is, en laat haar nu net één van mijn meest favoriete auteurs aller tijden zijn. Nadat ik in mijn kindertijd en jeugdjaren alle boeken van Harry Potter verslonden had (ja werkelijk, het volgende boek kon steeds niet snel genoeg volgen!), heb ik toch gepast toen ze haar eerste boek voor volwassenen “Een goede raad” op de markt bracht. Ik kan niet goed verklaren waarom… Misschien omdat het boek zo door critici werd afgeschoten, maar waarschijnlijk ook vooral omdat de korte inhoud van dat verhaal me helemaal niet aansprak. Toen ik dus twijfelend dit volgende boek dat van haar bleek te zijn, vastnam in de boekhandel wist ik niet goed waar me aan te verwachten. Maar wat een leuke verrassing! De kaft is heel aantrekkelijk naar mijn mening en nodigt direct uit om te lezen. Ook het verhaal en genre (ik ben dol op detectives en thrillers) stonden me meteen helemaal aan!

Zodra ik begon met lezen werd ik ook helemaal niet teleurgesteld! Al vanaf de eerste regels kwam de persoonlijke stijl van J.K. Rowling bovendrijven. Haar talent om situaties en personages perfect te schetsen, zorgt ervoor dat je helemaal in het verhaal wordt gezogen en je heel erg betrokken voelt. Een klein minpuntje misschien is dat ergens na 1/3e van het verhaal ik vond dat er wat meer vaart mocht komen in het oplossen van het mysterie zelf. Maar dit loste zich na een aantal pagina’s vanzelf op. Ik vind dit boek zeker een aanrader en blijf hevige fan van J.K. Rowling (zo erg zelfs dat ik nu besloten heb “Een goede raad” ook te gaan kopen – mijn persoonlijke boekgenre of niet, de schrijfstijl van J.K. Rowling is er één uit duizend). Ik kan niet wachten tot er een volgend boek komt met Cormoran Strike! En hoera, mijn wens blijkt uit te komen aangezien er deze zomer inderdaad een volgend boek komt met deze privédetective in de hoofdrol. Letterlijk vertaald zou haar nieuwe boek in deze misdaadreeks “De zijderups” gaan heten. Ik kan alvast niet wachten!

Mijn beoordeling

4,5/5

2 gedachtes over ““Koekoeksjong” van Robert Galbraith

  1. Pingback: WIN: Koekoeksjong van Robert Galbraith | Daisies on bookshelves

  2. Pingback: Boeken om naar uit te kijken | Daisies on bookshelves

Geef een reactie

