Schrap me, Dimitri Antonissen

Een tijdje geleden volgde ik een workshop actualiteitspoëzie. Ik ben altijd al dol geweest op literatuur, maar deze passie beperkte zich helaas grotendeels tot de boeiende wereld der proza. Toen ik de kans zag mij voor een workshop actualiteitspoëzie in te schrijven, heb ik dit dan ook gedaan. Ik wou graag de poëzieleek in mezelf wat kennis bijbrengen.

Ik wist niet echt goed wat ik verwachten moest.  Poëzie. Het klonk zo ver van mijn bed. En sommige van die gedichten zijn ook zo langdradig en zwaar. Heb je nadat je de volledige tekst gelezen hebt nog steeds geen flauw idee waarover het nu eigenlijk gaat. Gelukkig is er ook een andere kant van poëzie: een heel verrassende, speelse kant!

Eén van mijn persoonlijke favorieten is het boek “Schrap me” van Dimitri Antonissen.

schrap me

 

Wie is Dimitri Antonissen? 

Wel, Dimitri Antonissen leest de krant met een zwarte viltstift in de buurt. Door letters, woorden en volledige zinnen te schrappen uit artikels, contactadvertenties, enz… houdt hij poëzie over. Leuk toch? Deze vorm van poëzie heet trouwens stiftgedichten, of “blackout poems” in het Engels.

Hier een voorbeeldje van een stiftgedicht van Dimitri Antonissen.

stiftgedicht

Ik vind het een heel luchtige en speelse vorm van poëzie, ik ben alvast fan!

Geef een reactie

